måndag, maj 08, 2006

Nu ska jag avslöja en av mina hemliga passioner:

Jag vet vad jag ska göra först av allt när våra papper skickats till Landet (nä, vi har inte bestämt oss); köpa barnvagn!
Eller i alla fall börja titta efter en. Eller ja, börja är väl kanske inte rätt ord eftersom jag, i smyg, tittat på barnvagnar i flera år, ända sedan vi bestämde oss för att "skaffa barn" som det hette då. Jag älskar barnvagnar! Passionerat. Inte så att jag tar varje chans att köra en utan mer så att jag så innerligt gärna vill ha en. Det är liksom det yttersta beviset för omvärlden att man har barn.

Vi har redan från början bestämt att vi ska köpa barnvagn begagnat vilket är helt ok för mig, fyndräv som jag är. Jag behöver inte ha årets modell, jag vill bara ha en vagn som är lite snygg. Och aningen tuff. Man vill ju vara en cool mamma liksom. Och det är väl drömmen/visionen av den coola mamman som fått mig att toksurfa på Blocket och Traderas barnvagnsavdelningar som besatt i flera år. Förutom utebliven graviditet har jag sörjt många missade fynd kan ni tro!
För köpa vagn innan man liksom har en liten på g, det bara måste betyda otur och det vill man ju inte dra på sig.
Så månad efter månad efter månad smygsurfar jag alltså och grämer mig var gång jag ser en häftig vagn till bra pris och det inte är dags att köpa den ännu. Men i samma ögonblick som vi får besked om att våra papper har landat, då jäklar ska det frossas öppet kan ni tro!

Under tiden har jag smygresearchat lite. Trehjulig vagn blir det inte. Så cool är inte ens jag och de ser vippiga ut, som om de kan kantra. Och då kommer väl hemutredarna och tar tillbaka vårt barn eller något! Nej, bort bort med trehjulingsvagnar.
Teutonia ser urcoola ut men en snabb (och diskret) enkät i bekantskapskretsen avslöjar att användarna (och då menar jag främst föräldrarna, vad barnen tycker om dem vet jag faktiskt inte) inte gillar dem. De är inte så stabila och är inte sköna att köra tydligen. Synd, för de är billiga (troligen just därför) på Blocket och ser ju onekligen coola och sportiga ut.
Nä, enligt min undersökta föräldrarpanel är det Brio eller Emmaljunga som gäller. Och Brio har visst bäst gung.
Sedan är frågan om man ska ha lufthjul eller inte. Lufthjul ökar det rätta gunget och är tydligen skönare att köra. Men det är absolut lika jobbigt med punktering på barnvagn som på cyklar. Jag funderade på detta med punktering och konstaterade att jag på de ca 27 jag kunnat cykla själv inte bytt mer än en enda punktering. Och den gången jag gjorde det var det faktiskt rent ut sagt skitjobbigt och dötrist. Resten av gångerna har jag mutat pappa/bröder/pojkvänner/bekanta/min man och det är också rätt tidskrävande (att övertala dem). Detta talar emot lufthjul. Fast på de nyaste vagnarna är det liksom lufthjul, om man ska ha en utan är det stor risk att tyget den är klädd med är översållad med nallar i olika modeller. Och hur coolt är det?! Njae, man kanske ska chansa på lufthjul i alla fall. En Brio combi, eftersom man inte vet hur stort/litet barnet kommer vara vid ankomst, med lufthjul. Förresten, undrar när barnen börjar kunna ha bara sittvagn? Vissa av sittvagnarna är skittuffa!

Hm, bäst jag tar mig en liten titt på Blocket, bara för att kolla av läget liksom....


5 kommentarer:

Pia sa...

Vikt tycker jag är en faktor också! På vagnen alltså. Man ska inte underskatta hur jobbigt det kan vara att släpa en tung vagn på mer otillgängliga ställen. Jag vet att vissa hulkföräldrar inte bryr sig men det gjorde definitivt jag.

Anonym sa...

Jag tyckte det var bra med mycket plats undertill på vagnen. (Fast du kanske inte planerar att gå och storhandla med barn och vagn som jag alltid gjorde.)

Mamma Wannbe sa...

Aaaaah, bra tips, tack!

Anonym sa...

Ett hett tips från mig som köpte vagn veckorna efter att handlingarna skickades till Kina: GÖR INTE DET!!!!! Samma vagn kommer att ha minskat i värde fram till den dagen ni bheöver den. Och då är den ÄNNU billigare. Rent psykologiskt var det trevligt att ha en vagn hemma under väntan, men vagnen kostade då 3000 kr begagnat och priset vid barnbesked låg snarare runt 2000 kr för sama vagn. Jag har köpt min dotters 4:e vagn och denna är jag absolut mest nöjd med, Varför? Jo, den är stabil, känns inte som att handtaget ska lossna och chssit bruytas av pga av en tung packning. Den har stor korg undertill och den är ändå mindre än teutonian som är skitsnygg, MEN en vagn jag inte trivdes med. Bra korg och en känska av stabilitet i handtaget är mina viktigaste kriterier efter att ha varit barnvagnsförare i 18 mån. Är det kort tid väntan i ert land tycker ag dock att du kan köpa vagn snart och njuta av att ha den. Lycka till!

Anonym sa...

Om du inte har hunnit köpa barnvagn än kan jag verkligen rekomendera Teutonia. I min bekantskapskrets är alla nöjda med sin. De svenska vagnarna är stora, fula och klumpiga. Köp inte en sådan! Köp en cool 3-hjuling istället. Jag fyndade vår på rea på Babyland och den kommer hålla för nr 2 också. Vi har haft en punka och det kostade 50:- att få fixat på cykelshopen om hörnet. Gå direkt på en sitt vagn, du kommer troligen aldrig behöva en liggvagn. Barn kan sitta från 6 månader och om ni får en yngre får du andvända en Baby björn...