torsdag, oktober 05, 2006

Tanten är fortfarande sjuk (tvingar A till att ringa och fråga så att jag ska slippa prata med Tara-damen igen) så jag tar itu med projekt Ringa-nämnden. De ska veta säger folk, det ska finnas en styck sekreterare där ute som vet och henne/honom ska jag ha tag på.
Jag ringer kommunens växel, aningen osäker på vem jag ska be att få prata med.
- Eh, ja, hej, jag… alltså, min man och jag ska adoptera, om vi får medgivande alltså, och nu undrar jag om vi har fått medgivande. De hade möte i förrgår och eftersom vår utredare är sjuk…
Jag känner att jag låter fjortonårig och helt osammanhängande och jag förstår om personen i andra änden tänker att ”Jisses, hur kan den förvirrade människan ens komma på frågan för adoption?”
- Ja, det blir väl socialnämnden då va?
- Öh, ja, jag tror det…
Hur ska jag veta det? Hade jag vetat det hade jag väl ringt direkt dit, tänker jag förvirrat.
- Jag kopplar.
Plötsligt får jag en annan människa i luren och efter att återigen ha stammat fram mitt ärende blir jag kopplad till en tredje person.
- Sekreteraren är inte här.
Men hallåååå! Vad är detta?!
- Är hon också sjuk?
Blir lite orolig över om det är någon epidemi som rasar inom de sociala myndigheterna. Eller kanske en komplott?! Någon vill att vi inte ska ha barn och kör med biologisk krigföring, typ virus och så, mot de som bestämmer.
- Nej men hon sitter i möte resten av dagen.
Okej, ingen epidemi. Men vad hjälper det mig.
- Men vem kan då tala om för mig om vi fick ja? Undrar jag undergivet och försiktigt.
- Er utredare får ju svaret och sedan skickas det hem till er.
Jag tror inte att den här damen läser tidning men hon låter ungefär lika engagerad som jag skulle göra om jag skulle prata om frimärkssamlingar.
- Men utredaren är ju sjuuuuk! protesterar jag.
- Ja, men då får ni brev hem.
- Nej men vänta! Det kan ju ta flera dagar! Och det är ju snart helg! utbrister jag förtvivlat. Vi måste få reda på detta! Jag kan fatta att du kanske inte tycker det är så viktigt, du kanske har en hel hop ungar eller kanske har bestämt dig för att inte ha barn men vi vill ha barn och det här beslutet avgör om vi får det eller inte! Det är faktiskt otrooooligt viktigt för oss så snälla, hämta någon som kan titta i ett papper och svara!!!
Det blir tyst i luren och jag inser att jag troligen förstört alltihopa. Nu hatar oengagerad dam nummer två mig och jag kommer aldrig få svar. Alternativt kommer hon att se till att vi inte får godkännandet.
Och faktum är att just nu bryr jag mig nästan inte. Varför fattar de här människorna inte hur viktigt detta är?! Varför är de så likgiltiga???
Så ljuder damens stämma i telefonen igen och jag kan knappt tro att det är sant när hon säger:
- Förlåt mig, jag förstår hur viktigt det är och att det är jobbigt att vänta. Kan jag få ditt mobilnummer så ska jag försöka ta reda på om ni fått medgivandet.

Tjugo minuter senare ringer hon tillbaka. Vi har fått vårt medgivande.

14 kommentarer:

Lisa Papaver sa...

Grattis! Då kan ni börja med den "riktiga" resan nu...spännande.

Anonym sa...

TJOHOOOO!!!!
Tänk, när man verkligen förklarar (vilket man inte ska behöva göra) att det verkligen handlar om ifall man ska få bli förälder eller inte, då kan det smälla till i myndighetsmänniskors hjärtan!
Stort GRATTIS!!!

Anonym sa...

GRATTIS GRATTIS GRATTIS !!!

Precis som lisa papaver skriver så börjar den riktiga resan till ert barn här och nu.

Många kramar Ulrika

Salvia sa...

Härligt!

Fira som bara den nu!

KRAM!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Och larvigt som jag är så gråter jag en skvätt nu!

Vad underbart! Stort stort GRATTIS!!!!!

Mina sa...

Jätteroligt att höra! STORT GRATTIS till er :o)

Pia sa...

En miljon grattis!!!!

Jag blir helt rörd och får flashbacks till vår egen adopionsprocess. De borde vara luttrade på soc med blivande adoptivföräldrar som ringer och undrar om de är godkända.

Elisabeth sa...

GRATTIS!!!!

Anonym sa...

GRATULERER! Nå er det ikke "hvis" eller "om" dere får barn, nå er det NÅR dere får barn! :o)

Håper dere har feiret grundig!

En bulle i hjärtat! sa...

Gratulerar! Se till att fira ordentligt i helgen nu!!

Mamma Wannbe sa...

Ni är så himla gulliga allihopa - tack!
Vi har firat och ska bara njuuuta av vetskapen hela helgen.

Tack alla för era fina ord.

Anonym sa...

Stort grattis! Ser fram emot att få läsa fortsättningen på er väg till barn. Nu får vi hoppas att det flyter på smidigt hela vägen.

Filippis sa...

Grattis! Vad skönt att äntligen ha det klart med medgivandet. Tråkigt att man ska behöva ligga på så för att få ett besked, bra det du sa till henne i telefonen! Ser fram emot att följa dig.

Storkenflyger sa...

JIPPIHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Grattis!!!

Måste ändå muttra över den lama hanteringen på förvaltningen. Hade jag varit er sjuka handläggare så hade jag sett till att en kollega ringde upp och gav beskedet igår. Dålig stil att inte bry sig mer om så viktiga saker!

Men återigen Grattis till att ni ska bli föräldrar!