torsdag, augusti 23, 2007

Tack för alla era kommentarer, de värmer. Och det hjälper att veta att man inte är ensam om detta. Att vi inte är konstiga eller unika som brottas med tankar och funderingar.

Jag vill inte leva livet utan barn och det vill inte A heller. Men vi skulle hemskt gärna vilja leva under tiden fram till att vi får barn. Vi har, som jag ser det bara testat ett sätt av tre: hemmagjorda barn i sängen. Det funkade inte. Vi kan inte riktigt säga att vi uttömt alternativet adoption eftersom vi väl inte ens kommit halvvägs ännu. Vi undersöker fortfarande möjligheterna att byta land längre fram i höst.
När det gäller det tredje alternativet, konstgjord befruktning, så har vi knappt nosat på det ens. Det är fortfarande vårt sista alternativ, det är vi båda överens om, det är ett sådant lotteri men fan heller att vi lägger av, ger upp eller accepterar att leva ett liv vi inte vill leva förrän vi testat allt.
Vi informerar oss om läget: vi pratar med våra organisationer, vi går på informationsmöte på IVF-kliniken.
Under tiden LEVER vi. Inget mer jävla sparande, bantande och annat. Vill jag köpa nya stövlar för att vara glad under den här evighetslånga transportsträckan tänker jag göra det. Vi kan ta ett lån till den förbannade adoptionen om vi mot förmodan får barnbesked inom de närmaste tre åren.
Vi ska sluta prata om hur vi ska barnsäkra lägenheten, sluta drömma om små mörkögda kina-ungar, sluta prata om när vi blir föräldrar och ägnar tiden åt vettga saker som spa, champagne, bio och weekend-resor. Det bara måste funka, det gjorde det ju förut?!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Klokt!

Anonym sa...

Roligt att se att du kommit till någon slags ro. Det behöver både du och din man. Det kommer ett barn på endra sättet och det är det enda som vi som eventuella adoptivföräldrar VET och det är att det kommer ett barn.

Ha det nu riktigt bra och ta ahnd om varandra.

Ulrika

Lisa Papaver sa...

Jag känner igen mig, det är ju helt rätt det du skriver men så svårt att göra...:-)
Men det är viktigt att man försöker, passa på att göra saker ni aldrig kommer kunna göra när ni har barn.
(Sen får man återfall varje gång man ser en liten "Kina-unge", men det kanske man får leva med resten av livet?)

Anonym sa...

Inte en chans att det kommer att funka. Har försökt detsamma, gick inte alls, radarn är inställd på kineser -det är bara så. Tom turistgängen av gubbar o tanter som fotar varenda gatsten i stan.

Men till slut har tiden gått och barnbeskedet dimper ner. Det är då det börjar.
Och vet du vad man slipper. Plågsamma IVF-behandlingar, oro över mensen, och skulle det ta sig; illamående, foglossning, hudsprickor, värk, svullna fötter, o framförallt ett söndertrasat underliv. Istället får man en urgullig unge, som ett dyrt och väldigt försenat brev på posten.

Lycka till vilket du än väljer. Det kan aldrig bli fel.

Kram
Anna

Anonym sa...

Ha,ha, "vettiga saker som spa och champagne" - det skall till mängder då...
Men jag tror jag förstår upplägget - att pausa mentalt från adoptionen. Leva livet under tiden.
Inte spara på semesterdagar, inte spara varenda peng, inte leva sen utan nu.
Ibland går det bra ibland inte - se bara vilken sida jag surfat in på...
Det är nog champagnebrist! Stor Kram!

Anonym sa...

Många många med dig har samma tankar nu när väntetiderna skenar iväg och ingan kan sia om framtiden:-) Hade de sagt från början att det skulle ta tre år hade man varit inställd på det men inte som det är nu kanske tre år kanske fyra ingen vet...Många kommer nog att ta till halmstrån att få barn på annat sätt. Én del kommer att lyckas andra inte. Hur ni än väljer så är det ert val. Att leva under tiden är det svåraste jag gjort - bra mycket svårare än alla behandlingar i världen..

Anonym sa...

För att tänka på något annat så har jag utmanat dig :-) (kolla i min blogg) Kram minisork