tisdag, september 05, 2006

Vad händer nu vill jag så klart veta, när hemutredningen är i hamn?
Jo, säger Tanten glatt, nu ska jag skriva utredningen och sedan ska den ju upp i nämnden. Nu ska vi se här när nästa nämndmöte är…Om tio dagar, jaha, nej det hinner vi ju inte…
Öh, va?! Vaddå inte hinner?! Hon ska knacka ner en hemutredning på fyra-fem sidor, inte skriva av bibeln. Och ja, hon har dator så hon behöver inte hugga ut orden bokstav för bokstav i sten heller. Hur kan detta ta mer än tio dagar?!
Tanten ler åt min otålighet (och A sparkar mig på smalbenet under bordet).
Jo förstår vi, först ska hon skriva ner alltihop. Sen ska vi läsa igenom och rätta det och så ska hon skriva om och sedan se till att nämnden har den färdiga hemutredningen två veckor före mötet där beslutet ska klubbas.
Men, säger hon och ler, de goda nyheterna är att det inte finns något som helst skäl till att vara oroliga eftersom vi är unga, friska och har bra jobb så nämnden kommer garanterat gå på hennes linje och godkänna oss. och det godkännandet kommer ske vid mötet i slutet av månaden, om lite mer än tre veckor.

Tre veckor. 21 dagar. Eller snarast 25 om man ska vara noggrann. Whooops, bara sådär så flyttas vårt barn ytterligare 25 dagar bort från mig. Och det hjälper inte det minsta att folk på adoptera.nu och familjeliv.se kommer med hurtiga tillrop om att man inte ska deppa, att processen är så för det är det bästa för baaaaarnen och dessutom är det ju helt fantastiskt för hur länge man än måste vänta blir det ju otroligt nog alltid rätt barn som hamnar i rätt familj. Då så! Då hade vi ju fått ”rätt” unge även om vi kommit med i nästa nämndmöte! Grrrrrr.
Vad ska vi göra under tiden, tills nämnden godkänt oss? undrar jag matt eftersom jag vet att man inte kan börja samla papper innan Organisationen fått in godkänd hemutredning (jo se lite lär man sig när man tvångsmässigt surfar genom varenda adoptionssida Sverige kan uppbringa elva gånger om dagen).
Ni kan ju försöka sikta in er på ett land, säger Tanten glatt.
Land. Ja, det var ju det också.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med "rätt unge" hör man ofta tycker jag. Som om ett barn i Kina ska behöva överges idag för att mina äggledare är tilltäppta och våra papper blir klara om en månad? Var det "planen"...? Nej, det blir en helt underbar unge oavsett när våra papper går iväg - inte "rätt" men min/vår och då har vi alla chanser till ett bra familjeliv. Och ni också! Kram Mia

Anonym sa...

Jo, det ska bli kul att läsa om era landvalsgrubblerier. Det är så svårt - vi lutar åt Kina trots väntetiden. Mia

Anonym sa...

Du kan ägna dig att fota er i ert hem med finkläder på, och skor så klart!! Det är svårare än man tror!

Å så kan ni skriva ett utkast till personligt brev, nästan alla länder ska ha ett sådant. Tänk inte att ni har allt i huvudet, utan skriv!!!

Vi fick en hel sommar mitt i utredning 1 ;-(
Jobbigt då men livet blev bra ändå!

lycka till!

Anonym sa...

Skulle just svara som Anonymous ovan. Att ni kan ägna er åt det, alltså.

Men en annan sak; tre veckor - det är ju rena racertanten! Vår tant tog SEX MÅNADER på sig att skriva rent utredningen! Så tre veckor, kära vän, är ingenting.

Anonym sa...

Ett råd som jag önskade att jag fått långt innan vi åkte är att leta upp närmaste gym/friskis och se till att bygga upp rejäla ryggmuskler för att orka med mycket bära. Dessutom är det ett bra sätt leva ut frustrationer på :-)

Anonym sa...

Ryggmuskler räcker inte! Mina armar var minst en halvmeter längre bara ett par dagar efter att vi fått vår dotter. Då var hon blott 3.5 månad och vägde 5.5 kg.

Så mitt råd är: Styrketräna! Kasta pil på valfri utskrift från er kommuns hemsida! Och sov lääääänge på mornarna.

Och till sist, tiden går även när man tror att den står still.

Lycka till!

Anonym sa...

Ryggmuskler räcker inte! Mina armar var minst en halvmeter längre bara ett par dagar efter att vi fått vår dotter. Då var hon blott 3.5 månad och vägde 5.5 kg.

Så mitt råd är: Styrketräna! Kasta pil på valfri utskrift från er kommuns hemsida! Och sov lääääänge på mornarna.

Och till sist, tiden går även när man tror att den står still.

Lycka till!

Applecore sa...

Vad kul att ni har medgivandet på g! Grattis! Beronede på land kan man förbereda en hel del när det gäller papperssamlandet - Kina är hyfsat lätt... Vi hade det mesta klart när vi fick medgivandet. Det beror i o f s lite på er organisations välvilja att tipsa om vad ni kan göra innan också.