torsdag, april 27, 2006

När man ska adoptera måste man genomgå en hemutredning. Och för att få genomgå hemutredning måste man genomgå en hälsoundersökning.

När vi väl listat ut var denna skulle utföras (vårdcentralen gör inte sådant, de är till för sjuka) fick vi tid ganska omgående. Fick och fick, det kostade ju x antal hundralappar men detta var inte mitt största bekymmer. Jag var urnervös!
"Men gumman, vi har ju just genomgått fertilitetsundersökningen och var hur friska som helst" sa A när jag uttryckte min oro.
Ja, det är möjligt men någon bacill kan ju ha träffat oss på de tre månaderna sedan dess. Fågelinfluensa kanske? Första fallet i Sverige. Skulle inte förvåna mig alls, förklarade jag. Bara för att det skulle innebära sådan himla dålig tajming liksom.
"Menar du dålig tajming för att du kanske dör innan hemutredningen eller innan vi får hem barnet?" undrade A onödigt.
För om man har fågelinfluensa lär man inte ens få starta en hemutredning.

För övrig råkade vi i gräl om hur man skulle kryssa i den del man själv ska redovisa. Vi var helt överens om att vi varken haft eller hade gulsot, tuberkolos eller diabetes. Men när vi kom till rutan för allergiska sjukdomar satte A ett kryss. Med bläck!
"Neeeej, vad gööör du?!" tjöt jag.
"Men jag är ju allergisk mot jordgubbar" sa han förvirrat.
"Och?! Det är väl ingen allergisk sjukdom! Du kan väl inte säga att du har en allergisk sjukdom när du inte är sjuk om du inte äter jordgubbar. Ingen kommer ju tvinga i dig jordgubbar bara för vi får ett barn!"
"Och ingen kommer säga att vi ine får ett barn för att jag är allergisk mot jordgubbar och erkänner det."
Jag är inte övertygad. Och väldigt orolig.

Väl hos doktorn var det inte så farligt. Även om vi måste ta om HIV-testet som vi gjode under fertilitetsundersökningen. Det får nämligen inte vara mer än ett halvår gammalt när hemutredningen avslutas.
A, som inte tycker om att bli stucken skojade lite och sa att om vi på tre månader i ett monogamt äktenskap lyckats dra på oss aids har vi större problem än att vi inte kan få barn. Jag höll andan men farbror doktorn bara skrattade.
Önskde intensivt att det var han som skulle utreda oss.
Då hade det nog blivit en ganska snabb (jaaaaaa) och slarvig utredning för hälsoundersökningen gick i 190. Jag som har valt både trosor och bh med omsorg (man vill ju se både frisk och ansvarsfull ut) behövde inte ens klä av mig.
"Är du frisk?" Ja. "Äter du några mediciner?" Nä. Längd? Vikt? Jag uppgav sanningsenligt mina uppgifter, lätt chockad av hur lätt det gick. Jag är frisk! A också eftersom doktorn i likhet med mig inte tyckte att jordgubbsallergi är en sjukdom som hör hemma i hemutredningen.
"Vissa länder hänger upp sig på sådant" säger han "och det påverkar ju knappast din förmåga att bli pappa:" (sa ju det! Braaaaaa doktor!)
Vill krama farbror doktorn men nöjer mig med att nynna lyckligt hela vägen till jobbet sedan.

Nu ska vi bara vänta på provresultaten. Undrar om de kan upptäcka fågelinfluensa i ett HIV-test?

1 kommentar:

Mamma Wannbe sa...

Förutom nojjig är jag helt oteknisk och lyckades idag radera gårdagens post med alla era fina kommentarer....!

Förlååååt!

Här är den i alla fall återskapad.