måndag, april 30, 2007

Jag har faktiskt inte, hur märkligt det än kan tyckas, fastnat i statistiksidor som tex Rumor queen och sådant. Har tänkt att jag blir knäpp nog som det är av att läsa på olika adoptionssajter dag ut och dag in. Men nu känner jag (läs vi, till och med A är gravt orolig) lätt panik alltså. Två dagar förra omgången. Nu säger ryktena sex dagar i nästa (källa: adoptera.nu). Sex dagar är väldigt mycket bättre än två dagar men i alla fall. Med sex dagar i stöten blir inte vår väntetid två år utan betyyyyydligt längre. Shit. Vad göra? För något måste göras, det står klart.

Igår var vi på picknick i parken, hade gjort tjusiga mackor, hade med cider och allt men jag kunde knappt få ner en bit när vi väl satt där på den rutiga picknickfilten. Det visade sig vara något familjetjohejsan i parken just den dagen, clowner, tipspromenader och korvgrillning. Vi var fan i mig de enda utan barn i hela jävla parken. Jag lovar, till och med pensionärerna var där med barn, sina små söta glada barnbarn med ballonger i näven. Dessutom såg vi två familjer med små adopterade asiatiska flickor. Och i min skalle dunkade det liksom bara; fem års väntetid, fem års väntetid, fem års väntetid....
Jag grät bakom solglasögonen och A instämde snabbt när jag föreslog att vi skulle åka hem och äta på balkongen i stället.

Fan, vi kan inte ha det så här i flera år till! En kompis till mig, som också ska adoptera, sa "jag vill inte bli den där bittra tanten som inte klarar av att gå på barnkalas".
Jag känner att jag snart är den tanten!!! Fan, fan, fan, jag orkar inte med fem år. Jag orkar inte med fyra eller ens tre år heller. Vi MÅSTE göra något.


Snälla, ni som har koll på statistik och annat, ärligt, vad tror ni? Utan önsketänkande alltså, vad blir väntetiden för dem med LID kring årsskiftet?!?!

4 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Usch vad jobbigt ni har det nu.

Det är så lätt att trilla dit och bli ledsen och bitter, och det är ju helt naturli8gt och svårt att göra något åt ifall man inte ska göra våld på sig själv, och i slutändan må ännu sämre.

Det du skrev tidigare om att ringa organisationen och kanske fundera på något annat land? Kan det vara en lösning?

Kramar och tålamod till er!!!!

Anonym sa...

Åh stackare.

Det kan bara inte vara lätt. Jag vet hur det är att sväva i ovisshet, och vänta, och vänta och vänta.

Hoppas verkligen att det börjar röra på sig snart.

Anonym sa...

OJ vad jag känner igen mig i din blogg! Hittade hit när jag googlade på Kirgizistan... Denna vecka har maken och jag blivit URLESS på denna hemska väntan som diskuteras på adopterna.nu så vårt Kina-alternativ verkar inte som ett alternativ. Jätteroligt om du vill kontakta mig schnauzerian@poden.se Blogg: http://www.poden.se/adoption/index.htm

LYCKA TILL!

Applecore sa...

Om det kommer att se ut som det gjort de senaste 17 månaderna (d v s då det började sega ihop sig - innan dess matchade CCAA hela månader) - så räkna med ett medeltal mellan 11 och 14 dagar per gång (det är där det legat stadigt).

Om ni har LID vid årskiftet 06/07 så skulle jag anta att ni ligger cirka 420 LID-dagar efter senaste brytdatumet (2005-11-01).

Om CCAA matchar 14 dagar per gång=väntetid på 420/14 fr o m idag -> 30 månader -> BB i nov 2009.

Om CCAA matchar 11 dagar per gång=väntetid på 420/11 fr o m idag -> 38 månader -> BB i juli 2010.

Det här är bara statistik på hur många dagar varje omgång varit och förutsätter en jämn kurva vad gäller antalet ansökningar och barn - saker vi inte vet något om. Det kan m a o gå fortare eller långsammare beroende på det ena eller det andra...

Framtiden är oviss! Vi kan bara hoppas på det bästa!