söndag, september 02, 2007

Först av allt, tusen tack allt, för kommentarer, gratulationer, cyberchampagne och mail! Att ni alla bryr er, engagerar er och skriver bidrar till den fantastiska, rätt så overkliga lyckobubbla jag befinner mig i.

Jag har funderat på om och hur jag ska kunna fortsätta skriva och tror å ena sidan att det skulle vara möjligt. Men å andra sidan finns det ett litet problem: jag har de senaste dagarna fått några mail där folk spekulerar om vem jag är.
Adoptionsvärlden i Sverige är inte stor vilket jag kanske inte insåg från första början. Som jag skrev förut var bloggen mest tänkt som terapi för mig själv under väntan. Jag har alltid ventilerat mig genom att skriva och trodde inte särskilt många skulle vara intresserade av mitt otåliga svammel.
Jag valde redan då att skriva anonymt av den enkla anledningen att jag inte vill ha hela vårt privata liv (och ja, när, var och hur man får sina barn tycker jag är högst privat) utfläkt på internet. Sedan började alla ni gulliga människor läsa bloggen och jag stod inför samma dilemma som nu: ska jag fortsätta skriva och lämna ut oss eller ska jag lägga av. Jag kände en stor gemenskap med mina cyber-adoptions-systrar och ville fortsätta bygga på den. Plus att jag med Kinas ökade väntetider fortfarande behövde skriva av mig. MEN, jag tog ett beslut. Jag bestämde mig för att skriva vår story men inte vara trogen varenda bokstav, av sekretesskäl. Jag har alltså under historiens gång ändrat på saker, detaljer, tid, personer mm. Det är fortfarande vår historia, jag lurar er inte där, men jag har inte skrivit allt, inte varit helt kronologisk och ändrat på en del, i sammanhanget, små detaljer. Detta har jag gjort för att jag inte vill att mina läsare ska veta vem jag är.
Om någon eller några fortsätter denna, som det känns för mig, hetsjakt på att avslöja vem jag, min man och X är, kommer jag att sluta skriva. Det är liksom inte värt det eftersom jag, av skäl som är mina egna, valt att vara anonym. Jag ber alltså er alla (och uppmaningen gäller ju egentligen bara ett fåtal av er) om förståelse. Sitt gärna hemma på kammaren och fundera över vem vi är (vad som stämmer i min story och vad som är ändrat) men snälla, respektera min önskan om att jag inte vill att de som besökt bloggen otroliga 62000 (!!!) gånger ska veta vem vi är.
Respekteras detta kommer jag att fortsätta skriva, åtminstone en tid till.

Tack för er förståelse.

12 kommentarer:

Malena sa...

Åh vad bra. Jag ser fram emot att få läsa fortsättningen!

Anonym sa...

Vill man vara anonym är nog nätet svårt - folk brukar inte respektera sådana önskningar där. Minns två trådar på FL där en stackars kvinna blev fullkommligt lunchad för att hon inte hade berättat om sin adoption och sen dessutom inte ville avslöja sitt landval. Hoppas du slipper sånt!

/Malva

Anonym sa...

Jag bryr mig faktiskt inte om vem du är men om det skulle visa sig att jag känner dig (vilket jag absolut inte tror) så skulle jag bli förvånad och ganska glad tror jag.

Anonym sa...

Hej!
Usch förstår dig. Och det värsta är att det finns så många som bloggar som drabbas av mer eller mindre otäcka människor. Kan du inte ta bort möjligheten att skicka en kommentar till dig eller ett mail? Så att du blir ännu mer anonym och onåbar?
Sanna

Anonym sa...

Klart att du har rätt att fortsätta vara anonym. Tyvärr så tror jag att det alltid kommer att finnas folk som ställer frågor. Inte av illvilja, utan av nyfikenhet, och kanske egen längtan. Hoppas att du fortsätter skriva. Lycka till med allt!

Storkenflyger sa...

Vilka jävla nötter det finns.


Respektera mamawanabees anonymitet för jesu namn!

/En som otroligt gärna vill läsa fortsättningen.

Anonym sa...

Snälla älskade vän ! Jag blir verkligen ledsen när jag ser vad du, din man och X blir utsatta för. Ingen och då menar jag ingen har rätt att försöka att lista ut vem och vad och var du/ni är. Det är smart att göra som du gjort att byta olika detaljer för att så att säga förvirra och det kan väl absolut vara ett mycket bra sätt då och om du fortsätter. Själv är man en sån oskuld i internetvärlden att jag aldrig skulle ha trott att det finns såna här människor. Det en annan skrev är att det kan vara ett bra sätt att göra att det inte går att lägga ut kommentarere då bör det väl bli svårare för dessa puckon att spekluera tillsammans utan de får hålla sina tankar för sig själv. För det är väl inte möjligt att ha slags "filter" för de som läser och ha möjlighet att stänga av de man inte vill ha som läsare eftersom det är ett förhoppningsvis litet antal människor. Jag är alltså helt novis på detta så jag bara fundrar högt.

JAg blir väldigt ledesen att höra detta men även glad att du faktiskt överväger att fortsätta att ta mig med på er resa....


Kramar Ulrika

Anonym sa...

Jomenvisst kan man filtrera kommentarer... Det vet jag en annan som har gjort. Men hon har i o f byggt sin blogg från scratch... Jag är själv usel på teknik, men det jag vet att det går... Lycka till mamma-wannabe med X och A och det vore så roligt att få fortsätta följa "familjeresan"

Anonym sa...

Stort grattis!!! Förstår helt klart att du vill behålla din anonymitet, men hoppas att du hittar ett sätt att fortsätta skriva. Min man och jag är också på väg att adoptera och brukar läsa härinne då och då. Jag var faktiskt tvungen att ringa honom direkt nu när jag läste glädjebeskedet härinne. Och vi brukar inte ringa varandra med nyheter om personer vi bara känner från cyberrymden :-)

meningsfull sa...

Jag är nog skyldig till många av besöken för jag klickar in på din blogg regelbundet (från olika datorer) för att läsa, det är spännande och berör!

Jag är inte alls inne i adoptionssvängen (men kanske om några år vem vet) så jag vet inte alls vem du är. Vill dock gärna läsa mer, hoppas på en fortsättning även om detaljerna gärna får vara ändrade om det känns bättre.

I vilket fall jättekul att det blev barn, redan NU!

Anonym sa...

Fortsätt skriva och var anonym. Du behöver INTE förklara dig!!!!!

Jätte kram och världens lycka till. Njut nu av barnet och av att du är mamma. (och att du skriver bästa bloggen någonsin!)

Sonja :)

Applecore sa...

Men vilka fantastiska nyheter som väntade hemma! Stort grattis! Hoppas på snabbt LOA och TA!!!

Naturligtvis ska ni välja att vara anonyma om ni så önskar!

/applecore (som inte har det minsta behov av att veta allt om de bloggare hon läser!)