måndag, september 24, 2007

Jaha. Vad ska jag skriva? Jag har faktiskt velat skriva de senaste veckorna men för en gångs skull har jag inte kunnat hitta orden. Märklig upplevelse för någon som skrivit sig igenom livet kan jag meddela. Men någon gång måste jag väl försöka sätta ord på det hela, X kommer ju att fråga i framtiden, hur det var, innan hxn kom till oss, och då är det ju bra att vara förberedd så jag ska göra ett försök. Göra som vanligt, bara skriva precis så som det dyker upp i min skalle. Och det första som dyker upp är....

Jag har SHOPPAT!!!

Inte en pryl, inte ett plagg, ingenting hade vi köpt innan Det Magiska Telefonsamtalet men nu, nu jävlar. Jag shoppar, alltså finns jag, typ.
Nej, inte riktigt för vi ska ju pytsa ut en del pengar nu, för adoptionen och inte minst redan men i alla fall. Nu är det ju tillåtet! Ljuvlig känsla. Men trots det går det trögt i början.
Första gången efter Beskedet som jag går in på HM för att shoppa går jag därifrån utan att ha köpt något. Jag blir så förvirrad av alla storlekar och måttabeller. Inser att alla gånger jag handlat barnkläder förut har jag ringt den lilla parvelns föräldrar och frågat vilken storlek som är lämplig. Nu har jag ingen att ringa. A har inte mer koll än jag, uppgifterna i papperna är gamla och CCAA tillhandahåller inte direkt den här informationen. Jag kommer mig inte för att fråga någon i butiken. Känner mig dum och får för mig att de har noll koll på små kinesiska ungar. A garvar åt mig när jag kommer hem och förklarar varför jag är tomhänt men tycker det verkar rätt ekonomiskt med min shoppingspärr.
Pratar med mamma som undrar om jag tänker låta vår efterlängtade unge gå naken. Nej, så kan vi ju inte ha det. Jag gör alltså en grundlig telefon enkät i bekantskapskretsen angående storlekar och rustad med en lista som mer eller mindre kan liknas vid ett ganska avancerat diagran så styr jag stegen mot PoP. PoP är förkortning för Polarn och Pyret har jag fått lära mig (tydligen är det så, är man förälder säger man aldrig barnklädeskedjors hela namn typ PoP alternativt drar man ihop namn så att Me and I blir Meandi, hm, skumt men det är väl bara att vänja sig).
Nåja, väl inne i affären ställer jag mig framför en hylla med små tröjor. Underbara små tröjor. Fantastiska små tröjor och jag erkänner, jag börjar bokstavligen nästan gråta. Jag står i en butik, redo att köpa den allra första saken till vår alldeles egna unge! Man kan ärligt talat bli religiös för mindre.
Trots mitt storleksdiagram och min upprymdhet känns det fortfarande lite förbjudet, inte helt verkligt så jag ringer en vän (jag kände inte att jag kunde fråga publiken) och hon får sedan coacha mig medan jag, salig och vördnadsfull, plockar ihop två små tröjor och en pyjamas. Mer grejar jag inte första gången. Observera att jag skriver "första gången"

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det här är så coolt att läsa! Riktigt roligt! Jag såg en underbar filt från Lindex idag, det kan du behöva vilken storlek barnet än har.
/Karin (anonym)

Anonym sa...

Grattis!!
Jag känner igen mig i din beskrivning av första shoppingen. Vi (läs jag) hade svårt att riktigt begripa och tro att det var sant att detta händer innan vi fick var guldklimp i våra händer. Det blev väldigt diffust att försöka handla innan resan, men det gick bra ändå hon gick inte naken. Nu är jag mer rutinerad och gillar att handla barnkläder. Men några märkliga saker måste man lära sig . Man måste handla vinteroveroll i augusti. Vinterskor kan finnas även i september men sedan är det kört. Regnkläder är utplockat i storlekar 11 månader om året. Det gäller att hänga på låset om man vill ha byxor och jacka i samma set. Jumpadojjor köpes på våren, har barnet växt ur dem till hösten så är det svårt att hitta schyssta till rimligt pris. Om jag vore er så skulle jag satsa på säsongsobundna kläder, små barn växer snabbt och det här med storlekar är svårt när det gäller Kina. Vårt barn gick omkring i byxor som räckte upp till armhålorna när vi var på hämtresa. Hon växte ur dem två år senare.

Anonym sa...

Grattis och shoppa på! Själv shoppade jag massor med barnkläder då vi väntade på Resan och redan hade fått barnbesked. De flesta asiatiska barn är nog mindre, vår son hade 86-kläder då vi fick honom, då var han strax under tre år. Nu väntar vi ivrigt på ett syskon :) Lycka till!

Janna sa...

Ojoj! Jag känner på mej att spärrarna släpper snart! Se upp PoP!!

Anonym sa...

TAck för att jag får fortsätta följa er väg till er juvel. Tack och lycka till med shoppingen.

Ulrika