tisdag, oktober 21, 2008

Att inte ha barn är fruktansvärt. Verkligt hemskt, som ett stort svart, bottenlöst hål liksom. Jag hade aldrig kunnat tro det men att ha ett barn som befinner sig på andra sidan jorden är faktiskt ännu värre. Hur det nu är möjligt. Jag vet inte hur vi lyckades få dagarna att gå till slut. Hur vi orkade gå upp ur sängen, gå till jobbet och svara på frågan "Har ni hört något?" femtioelva gånger om dagen.
Inte ens att göra iordning barnrum kändes riktigt så kul som jag tänkt. Eller jo, det var ju kul alltså, att välja tapeter till VÅRT barn. Att åka till Ikea och få lov att köpa barnprylar, på riktigt, ni vet, små små stolar till ett lite dockaktigt bord. En gullig lampa och en liiiiten liiiiten säng. Som vi först placerade i X rum och sedan, efter lite eftertanke, flyttade till bredvid vår säng. Magiskt att se den där, fint bäddad och med nallarna snyggt uppradade ovanpå. Katten var överförtjust - äntligen än lagom stor, alldeles egen säng! Och länge kändes det som om katten var den ende som någonsin skulle sova där faktiskt.

Det gick så långt att jag en morgon inte kunde gå upp. Jag låg i sängen, stirrade upp i taket och försökte ignorera den lilla sängen bredvid mig. Försökte att inte tänka på en liten kinesisk unge som var alldeles ensam långt borta på ett stort barnhem bland en massa andra barn som kanske inte alls var snälla mot varandra. Och jag kände att nej, jag mår inte bra. Faktum är att jag mår skit och mår man skit ska man inte gå till jobbet, inte ens om man har ett viktigt möte. Så jag sjukskrev mig. Skolkade helt enkelt. A sa inget, lommade i väg till jobbet (han tyckte det skingrade tankarna, eh, hur är killar funtade egentligen?!) och jag själv släpade mig till soffan och la mig och tittade på talkshows med katten på magen. Efter några timmar släpade jag mig ut i köket för att hitta något att äta och när jag stod där, i joggingdress, rufsigt hår och näsan i kakburken så ringde det. Det Ringde. Samtalet med stort S. Och jag fick veta att allt var klart, vårt LOA hade kommit och vi kunde boka resan. Jag lovar, mina knän bara vek sig och där, sittande på köksgolvet insåg jag att nu jävlar var det på riktigt.

16 kommentarer:

Anonym sa...

JAAAAAAAAAAAAAAAAA!! Välkommen tillbaka!!

Anonym sa...

Jag kan inte knappt föreställa mig att vänta och vänta när ens barn är så nära men ändå så långt borta... Denna barnlängtan kan jag knappt heller föreställa mig, inte på ditt sätt men du förmedlar det så starkt! Du skriver så det träffar rakt i hjärtat!

Den osynliga kvinnan sa...

Åååååååååhhhhhhhhhhhhhhh, vilken hääääääääääääääärlig story!!!

Anonym sa...

Ja, det kan inte vara lätt. Det är en av sakerna jag oroar mig för, om det någonsin blir en adoption för mig.

Hanne sa...

Åh!!!

:oD

Gleder meg til fortsettelsen din.

Tudorienne sa...

Coolt! Tänk att det ringde just den dagen.

Anonym sa...

Hej ! Jag har varit inne på din blogg varje dag för att se om det "hänt" något. Nu fick jag äntligen veta vad som händer. Hoppas att du orkar skrive något litet så att jag får veta vad som händer.

Många många kramar till dig och din man.

Anonym sa...

Hej ! Dom har ändrat så jag blev skriven som anonym fast det var inte meningen. Många hälsningar Ulrika Persson Östersund

Anonym sa...

Hej Mamma Wannabe! Dina ord gick rakt in i mitt hjärta. Precis, exakt så är det för mig just nu. Vi fick bb 8/9, lon den 23/9 och väntar på LOA. Det skulle ta max 4 veckor trodde dom. Vi är granskade sen länge. Men inget händer. Alla frågar "har ni hört ngt?" Tror jag klipper till näste som frågar. Nä, det gör jag nog inte men det här tar på ens nerver helt klart. Inredningen ligger på is för just nu orkar jag inte göra ngt. Nu orkar jag inte vänta mer, har väntat i 3 år redan och nu vill jag ha min son hos mig! Tack för en underbar blogg och för att du sätter ord på de tankar o känslor som jag har! Massor av kramar till dig och din familj! /V.

Anonym sa...

Härlig läsning. Underbart. Kul att du dök upp igen.

Anonym sa...

Kul att du är tillbaka !
& massor av grattis till LOA !

Vi väntade på vårt LOA i 75 dagar !

Anonym sa...

Gud så roligt att du är tillbaka! Det ska bli jättespännande att läsa om dina nya öden och äventyr i livet som mamma!

Jag har ny blogg om du vill kolla in för här har också hänt saker:-)

http://minisork.blogspot.com/

Anonym sa...

JAAAA, jag har längtat.
Fortsätt skriva!!!

Anonym sa...

Vad har hänt sen oktober ? Nyfiken Stella

Anonym sa...

Nej hörru. Nu får du uppdatera oss igen. Hur går det? -)

Anonym sa...

Snart ett år sedan detta inlägg. Respekterar fullkomligt din rätt att låta bli att skriva, men en liten årlig uppdatering kanske kan bli en kär tradition:-)

Kan inte låta bli att gå in här ibland och kolla om det kommit något, du skriver så bra och jag undrar så hur det har gått!