måndag, juli 31, 2006

När det var dags för hembesöket var till och med A tvungen att erkänna att han inte var helt lugn, trots att alla försäkrade oss om att det bara var till för att de ska kolla så att man inte bor i en knarkar-kvart och det gör vi ju faktiskt inte.
Vi kände att vi inte var 100% övertygade om att utredningstanten inte skulle ha med sig någon från hälsovårdsmyndigheten och ägnade därför tre kvällar efter jobbet att vrålstäda. Grannarna måste ha trott att vi förlorat förståndet. Vi dammsög mer de kvällarna än vi gör per kvartal annars. Tvättade golv, duschade katt (i hopp om att en del lös päls skulle lossna i badkaret i stället för på utrednngstanten), hängde upp tavlor som stått ett halvår, placerade ut trevliga foton i fina ramar, tryckte in allt missprydande i klädkammaren (och låste den), rengjorde ugnen (jag vet, lite i överkant nojjigt men det behövdes) och rensade kylskåpet. Homestyling av stora mått alltså.
Jag gick dessutom förbi plantskolan och köpte tre nya pigga krukväxter dagen före, som vi ställde framför de gamla, halvdöda.

Eftersom mötet skulle vara mitt på dagen bestämde A sig för att jobba hemma. Va bra tyckte jag, då kunde ju han hinna med att damma allting en gång till och sätta på ugnen i tid så vi kunde värma kanelbullarna (bake off typen, här chansades det inte med hembakt). Själv skulle jag komma hem en halvtimme innan det var Dax.
Vilket jag också gjorde, för att hitta A i full färd med att plocka i arbetsrummet. Klädd i joggingbyxor och t-shirt. Orakad. Och ugnen var inte på. Aaaaaaagggggrrrr! Vi har nog aldrig varit så när skilsmässa!
"Men jag ska ju hoppa in i duschen nu" protesterade han förvirrat när jag slet mitt hår i förtvivlan.
"Nu?! Men tänk om hon kommer när du står naken i duschen!"
"Jag tänkte stänga dörren" lugnade han mig, helt oförstående för min fasa. "Och dessutom är det ju en halvtimme tills hon skulle komma."
"Hon kanske kommer tidigare, för att kolla hur vi är om vi är oförberedda" nojjade jag mig men A bara skrattade och gick in i badrummet. Själv slängde jag mig över bullarna och hann även med att fluffa upp kuddarna på sängen innan det ringde på dörren, exakt på utsatt tid.

Märkligt nog gick hembesöket också bra. Tanten tyckte vi hade inrett lägenheten sååå fint och lyssnade intresserat på hur vi (läs jag) tänkt inreda barnrummet. Vi hade, tack vare tips jag läst på adoptera.nu stenkoll på skolor och dagis i området och jag hade till och med lyckats ta ut bullarna innan de blev brända. Inte en enda fråga om sexliv eller annat konstigt. Faktum är att hon knappt frågade något alls. Hon mest fikade liksom. Och beundrade våra nya krukväxter. Ironiskt. Men bra.

4 kommentarer:

Pia sa...

En sak är säker: jag tror aldrig vårt hem varit så rent och stylat som inför hembesöket.

Innan var vi också lite oroade att min då 5-åriga styvdotter plötsligt skulle personlighetsförändras under besöket och bete sig på ett sätt så att heminredaren skulle tycka att vi var olämpliga. Men vi hade inte behövt vara oroliga. Hon var sitt allra bästa jag och uppträdde som ett mönsterbarn så efteråt var vi nästan oroliga för att utredaren tvärtom skulle tycka att det verkade onaturligt.

Applecore sa...

Oj, känner så väl igen mig! Vi var noga med städningen, men inte så det skulle se så där superstädat ut, d v s som om inget barn skulle kunna ha någon plats i vår sterila miljö. Dessutom var vi jättenoga med att se till så att alla våra barnsäkerhetsanordningar var på plats - med tanke på att vi redan hade ett barn hemma... Det gick i a f bra :-)

Pia sa...

Ser nu att jag skrev hemINredaren i stället för hemUTredaren! Det var sent när jag skrev förra kommentaren helt klart...:)

Mamma Wannbe sa...

Hahaha Pia, det säger jag ofta! Vi skulle behöva en inredare också, speciellt om det var gratis, som utredningen...